ERITÄHISTUSEGA ELEKTRIAUTOD VÕIVAD SAADA ÕIGUSE KASUTADA ÜHISSÕIDUKIRADA

Sihtasutus KredEx tegi Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumile ettepaneku liiklusseaduse täiendamiseks lubades keskkonda mittesaastavatel autodel kasutada ühissõidukiradasid. Eristamaks saastevabasid autosid sisepõlemismootoriga masinatest pakub KredEx välja idee lisada sõiduki numbrimärgile või tuuleklaasile spetsiaalne tähis.

Ettepaneku kohaselt sätestataks liiklusseaduses saastevaba sõiduki mõiste ning neil lubatakse kasutada ühistranspordi- ehk niinimetatud bussiradasid. Saastevabade autode eelistamine vähendab linnaliiklusest tulenevat õhureostust ja müra.

Elektromobiilsuse programmi (ELMO) juhi Jarmo Tuisu sõnul on saastevabad sõidukid lubatud ühistranspordirajale Oslos, mis on märkimisväärselt parandanud linna keskkonnaseisundit.

„Elektriautod on vaiksed, nad ei paiska õhku tervisele kahjulikke mikroosakesi ning vähendavad transpordi tekitatud CO2 hulka. Lõpptulemusena peaks see peegelduma meie inimeste tervena elatud aastate suurenemises. Samuti toetaks seadusemuudatuse vastuvõtmine laiemat suundumust taastuvenergia osakaalu suurendamisel transpordis," ütles Tuisk.

Saastevaba sõiduk on ettepaneku kohaselt eritähistusega sõiduk, mis sõitmisel ei paiska õhku keskkonnakahjulikke emissioone. Reaalselt on saastevabadest sõidukitest täna inimestel võimalik endale soetada elektriauto, tulevikus võivad siia lisanduda näiteks vesinik-kütusel liikuvad masinad või teistel keskkonnasõbralikel tehnoloogiatel põhinevad lahendused.

KredExile on esitatud elektriauto soetamiseks 87 taotlust, millest 31 on esitanud eraisikud ning 56 juriidilised isikud. Eraisikutel on võimalik taotleda toetust kuni pool elektriauto hinnast kuid mitte enam kui 18 000 eurot sõiduki kohta.

2011. aastal alustatud ELMO programmi peamine fookus on elektriautode kui uudse tehnoloogia katsetusprojekt, millest saab õppida nii Eesti riik, lepingupartner Mitsubishi Corporation kui ka muu maailm. CO2 müügist saadud vahendite eesti said riigiasutused endale 507 elektriautot, rajatakse üle-eestiline kiirlaadijate võrk ning makstakse ostutoetust keskkonnasõbraliku sõiduki soetamiseks. Samuti on plaanis ulatuslikult uurida elektrisõidukite kasutuskogemust.

Lisainfo:

Tarmo Seliste

kommunikatsioonispetsialist

KredEx

667 4116

5565 4193

  • 1882

    Rajati maailma esimene elektrijaam.Thomas Edison, New York

  • 1902

    Avati esimene autode masstootmisliin.Oldsmobile, Michigan

  • 1970

    Töötati välja esimene liitiumiioonaku.Binghamton University

  • 1980

    Alustas tööd esimene taastuvenergiat tootev tuulepark.New Hampsire

  • 2012

    Eesti on esimene riik maailmas, mis rajas üleriigilise elektriautode laadimisvõrgu.